Analiza kosztów i cen

Analiza kosztów i cen to dwie współzależne metody prognozowania kosztów projektu i programu. Analiza ceny bierze pod uwagę wyłącznie cenę jednostkową, oferowaną przez dostawcę, podczas gdy analiza kosztów uwzględnia uzasadnione koszty dla dostawcy, w celu ustalenia uczciwości i stosowności podanej ceny. 

Podstawowe komponenty

W zależności od metody zamówień i przedmiotowych pozycji analiza kosztów i cen może mieć bardzo podobne lub bardzo różne wyniki, przy podejmowaniu decyzji, dotyczących łańcucha dostaw. Analiza kosztów i cen rozpoczyna się od kosztu jednostkowego. Żadne z nich nie kończy się na prostym działaniu.

Analiza cen składa się z czterech podstawowych komponentów:

  • analiza każdej istniejącej historii cen,
  • porównanie ceny z wewnętrznymi prognozami,
  • porównywanie konkurencyjnych stawek od wielu dostawców,
  • korzystanie z istniejących katalogów lub cen obligatoryjnych dla przedmiotu.

Przy analizie kosztów należy wziąć pod uwagę 5 następujących czynników:

  • wymagany personel,
  • godziny pracy personelu,
  • koszt zasobów (surowe składniki lub czas maszynowy),
  • prognozowane koszty średnie (magazynowanie, transport, podatki, opłaty),
  • ocena kosztów w razie potrzeby i uzasadniona.

Analiza wartości

Wielu kierowników tworzy proste arkusze analizy kosztów i cen, aby wykonać oba te projekty w tym samym czasie. Pozwala to na spójne porównywanie wyników, aby można było je uwzględnić w ramach prawdziwego porównania wartości planów lub alternatyw.

Wartość składa się ze stałej oceny, czy etap procesu lub element ma kluczowe znaczenie dla zadowolenia klienta lub jego ostatecznej realizacji. Jest to bardzo ważne, ponieważ przedmiot może być dobrym rozwiązaniem, ale nie musi być konieczny w modelu biznesowym firmy.

Analiza kosztów i cen zawsze musi być oparta na analizie wartości. Oczekiwania jakościowe wpływają na długoterminową wartość projektu biznesowego. Sprzedawca, oferujący najniższą cenę nie musi zapewniać odpowiedniej jakości i żywotności produktu, aby sprostać potrzebom organizacyjnym.

Krytyczna część analizy kosztów i cen jest jasną i precyzyjną rekomendacją. Jeśli analiza nie doprowadzi ostatecznie do pomiaru wartości danego programu lub przedmiotu, to większa liczba opinii ma kluczowe znaczenie dla podjęcia właściwej decyzji.

Często jest to przydatne narzędzie dla organizacji do standaryzacji zarówno analizy kosztów, jak i oczekiwań, dotyczących analizy cen, aby zapewnić, że jednostki i działy stosują się do strategicznych metod kontroli kosztów, określonych przez liderów łańcucha dostaw. Ta jedność procesu zapewnia spójne podejście do wartości projektu.

Na dzisiejszym, niezwykle konkurencyjnym rynku, ważniejsze niż kiedykolwiek jest przyjęcie strategicznego podejścia. Oczywiście decyzje cenowe są kluczowym elementem każdej skutecznej strategii przechwytywania klientów. Zbyt często cena do wygrania jest postrzegana po prostu jako kolejne pole do sprawdzenia. Ceny odzwierciedlają punkt w procesie, w którym zdolności wewnętrzne, oczekiwania klientów i presja konkurencyjna muszą zostać wyraźnie uchwycone i zintegrowane w spójny portret, dostępnych strategicznych opcji.

Sprawdź https://dealavo.com/pl

Comments (No)

Leave a Reply